Wiele osób mówi o diecie, ale nie wszyscy tak naprawdę wiedzą, z czym ona się wiąże. Nie każdy również jest świadomy, że czasami konieczne jest indywidualne skomponowanie diety, aby była ona korzystna dla organizmu i nie wyrządziła żadnych szkód. Jeśli mamy być zdrowi i mniej chorować, powinniśmy dopasować ją do naszych predyspozycji i potrzeb. Która dieta jest najlepsza dla Ciebie? Może któraś z poniższych przyciągnie Twoją uwagę i postarasz się zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe.

Dieta niskowęglowodanowa

Dieta niskowęglowodanowa polega na ograniczeniu przyjmowanych węglowodanów poniżej określonego poziomu. Z reguły jest to poniżej 45% dziennego całkowitego zapotrzebowania kalorycznego. Chociaż dieta na samym początku była dobrą alternatywą dla osób, które chorują na cukrzyce, z czasem, kiedy terapia insulinowa okazała się skuteczna, dieta stała się dobrym dodatkiem dla tych, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy. Diety niskowęglowodanowe kładą nacisk na odrzucenie produktów wysokowęglowodanowych, takich jak ziemniaki i makaron i zastępowaniem ich produktami bogatymi w białko i tłuszcze. Jeśli dieta niskowęglowodanowa nie jest umiejętnie dobrana, może skutkować przeciwnym efektem, niż jest on zamierzony. Może doprowadzić do wzrostu wagi, a nawet problemów trawiennych, takich jak np. zaparcia. W długotrwałej diecie niskowęglowodanowej powinno się jeść znacznie więcej warzyw i owoców. Jako że organizm preferuje spożywanie zróżnicowanego pokarmu, dieta ta doskonale sprawdza się w krótkotrwałym działaniu. Odnośnie długotrwałych efektów nie ma jeszcze jednoznacznych danych.

Zbilansowana dieta

Zbilansowana dieta polega na wyborze pokarmów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, które zaspokajają w zupełności zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Głównym źródłem energii w tym przypadku są węglowodany (50 – 70%), głównie te złożone (energia z cukrów prostych nie powinna stanowić więcej niż 10 -12%). Białko powinno dostarczać organizmowi około 10 – 15% energii, a tłuszcze około 20-35%. Odpowiednio skomponowana dieta powinna również zapewniać wystarczającą ilości składników mineralnych, witamin, błonnika, a także niezbędnej nam do życia wody.

Instytut Żywności i Żywienia wyraźnie mówi: Zbilansowana dieta to dostarczanie organizmowi energii i wszystkich niezbędnych składników pokarmowych w odpowiedniej ilości i odpowiednim stosunku, przy uwzględnieniu liczby posiłków i ich rozłożeniu w ciągu dnia, oraz przy wzięciu pod uwagę wieku, płci i aktywności fizycznej”.

Zbilansowana dieta jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, które zmagają się z cukrzycą. Należy pamiętać, aby nasz organizm regularnie otrzymywał odpowiednią ilość owoców i warzyw, jak i produktów mlecznych, zbożowych, chudego mięsa, ryb, nasion, roślin strączkowych i tłuszczów. Dieta nie wskazuje konkretnych produktów, jakie powinny znajdować się w naszym codziennym jadłospisie, jednak warto zawsze urozmaicać swój posiłek o te powyższe i umiejętnie dobierać je do swoich codziennych potrzeb.

Dieta niskotłuszczowa

Dieta niskotłuszczowa opiera się na roślinach jak np. dieta wegetariańska. Co prawda, dieta niskotłuszczowa uwzględnia też jaja, nabiał i niektóre produkty zwierzęce np. ryby. Jej celem ma być redukcja wagi i utrzymanie jej na odpowiednim poziomie, co znacznie wpływa na poprawę stanu układu krążenia. Osoby, które stosują dietę niskotłuszczową, mają mniej problemów z cholesterolem i wysokim ciśnieniem. Bardzo często osoby wykazujące wczesne objawy miażdżycy, po przejściu na jadłospis z niską zawartością tłuszczów, doświadczają regresji symptomów. Oprócz tego stosując dietę tego rodzaju, dostarczamy do organizmu duże ilości błonnika, który ma pozytywny wpływ na układ trawienny i zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Stosując dietę niskotłuszczową, spożywamy dużo tłuszczów wartościowych, np. omega-3 i ograniczamy przyjmowanie tych szkodliwym tzw. trans. Prawdą jest, że nasycone tłuszcze są konieczne w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu i mają dobry wpływ na funkcjonowanie organów, takich jak np. serce, mózg, czy wątroba. Tłuszcze nasycone są składnikiem hormonów, błon komórkowych i powodują, że czujemy się syci.

Dieta wegańska

Dieta wegańska odrzuca wszystkie produkty zwierzęce czy odzwierzęce. Oznacza to, że decydując się na nią, musimy zrezygnować z mięsa, ryb, a nawet nabiału. Wiele osób decyduje się na tę dietę z powodów natury moralnej. Niestety spożywanie samych roślin nie gwarantuje dostarczenia do organizmu wystarczającej ilości odpowiednich składników odżywczych. W dodatku rośliny dostarczają do organizmu bardzo dużą ilość cukrów prostych, które również bywają szkodliwe. Oczywiście krótkotrwałe stosowanie diety wegańskiej wpływa na poprawę samopoczucia i stanu zdrowia, jednak może to być niezbyt korzystna opcja na dłuższą metę.

Która dieta jest najlepszym wyborem?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Zarówno produkty zwierzęce i roślinne są bardzo istotne podczas budowania prawidłowego sposobu żywienia. Odpowiednie zbilansowanie przyjmowanych produktów i staranne skomponowanie diety, umożliwia długotrwałą poprawę naszego stanu zdrowia i samopoczucia.